De gezelligste loopgroep van Leeuwarden
Voor recreatief lopen onder deskundige begeleiding

Hardlopen en warmte

Aanpassen trainingsinspanning tijdens warm weer.

.lopen_en_warmte.jpg

 

Het is erg zonnig en ontzettend warm, dat betekend dat je moet uitkijken voor uitdroging, verbranding van de huid en oververhitting. De trainers van Loopgroep Leeuwarden zullen daarom tijdens deze enorm hete dagen de trainingen aanpassen.

Een oproep aan elke loper, neem zelf extra drinken mee om het vochtverlies te compenseren en zet eventueel een pet op, zodat je de kans op een zonnesteek verkleind.  Zie ook onderstaande artikel:

 

Voor elke 5 graden stijging van de temperatuur boven de 12 graden Celsius, zal de kilometertijd met 1,5 tot 3 procent toenemen. Deze vertraging treedt op, omdat warmte bij hardlopers op verschillende manieren inwerkt op hun systeem. Zo is er sprake van uitdroging, van verhoogde hartslag en van verminderde bloedtoevoer, dus minder zuurstofaanvoer, naar de hardloopspieren.

 

Thermoregulatie is de term voor de manier waarop je lichaam een constante inwendige (kern) temperatuur in stand houdt. Wanneer je in een warme omgeving bent, dan wordt je koelsysteem wat harder aan het werk gezet. Zo blijft je temperatuur op orde. Zweten speelt daarbij een belangrijke rol. De transpiratie zorgt voor een koelend effect van de huid, omdat het door verdamping overtollige warmte verwijdert. De snelheid van die verdamping, en dus van je koelsysteem, is afhankelijk van de luchtvochtigheid. Als die laag is (de lucht is ‘droog’), dan gaat de verdamping makkelijker. Als de luchtvochtigheid hoog is (het is ‘benauwd’ weer), dan neemt de verdampingssnelheid af en treedt er minder koeling op.

 

Vochtverlies
Zweten is van cruciaal belang om het lichaam af te koelen. Maar het heeft ook een prijs: het leidt tot vochtverlies. Uitdroging door vochtverlies heeft een stevig negatief effect op de prestaties van een hardloper. Verlies je 2 procent van je lichaamsgewicht door vochtverlies, dan kan dat een afname van je prestatievermogen van 4 tot 6 procent betekenen.

 

Hartslag
De hoge temperatuur en de luchtvochtigheid zijn ook van invloed op de hartslag. Deze stijgt en dat versterkt het effect van vochtverlies. Bij een temperratuurstijging van 15 naar 20 graden neemt de hartslag tot 10 slagen per minuut toe. Bij een hoge luchtvochtigheid kan dit nog hoger zijn.
Het is een kettingreactie: door het zweten neemt je bloedvolume af, je hart pompt minder bloed rond, minder bloed keert terug naar je hart, minder zuurstof bereikt je werkende spieren. Je genereert minder energie en kunt bij een bepaald inspanningsniveau niet meer zo snel lopen. Loopt de temperatuur verder op, dan wordt dit effect vergroot omdat er meer bloed naar de huid gaat om de afkoeling op peil te houden. Met als gevolg dat er minder bloed beschikbaar is voor de zuurstofvoorziening van de spieren. Je longen en hart moeten nog wat harder werken om de afgenomen zuurstofaanvoer te compenseren. Je merkt dit doordat je hartslag bij een bepaald tempo hoger is op een warme dag, dan op een koele dag.

bron: https://www.runnersweb.nl

 

24-07-2018 | Nieuws | 396
  • runningcenter