Succesvol trainen? Zoek je juiste balans.

Succesvol trainen? Zoek je juiste balans.

 348_succesvol_trainen.jpg
Misschien ben je aan het trainen met een doel, en zie je jezelf die marathon lopen deze zomer. Misschien train je omdat je sterker wilt worden en meer conditie op wilt bouwen. Wat je doel ook is, zorg ervoor dat je  altijd op de juiste manier traint. Hoe doe je dat? Vind de juiste balans tussen activiteit én ontspanning.

Er zijn twee factoren die je bij een training in gedachte moeten houden namelijk: effectiviteit én een goede afwisseling tussen inspanning en herstel. Sporten belast je lichaam, vooral als je een loper bent. Het is dus ontzettend belangrijk om na een intensieve training ook je rust te pakken.

De juiste combinatie tussen rusten en actie wordt ook wel supercompensatie genoemd. Na een training is je lichaam vermoeid en daalt je prestatieniveau. In je rustperiode na je training herstelt je lichaam tot het weer op het niveau als voor de training. Maar dat is niet het enigste, je lichaam onthoudt de trainingsprikkels die jij het hebt gegeven waardoor je de volgende keer beter kunt presteren. Dit is dus het ideale moment om opnieuw te trainen!

 

Hoe herken je supercompensatie?
Als je het juiste moment van het opnieuw inlassen wilt herkennen let je goed op je subjectieve gevoel. Voel je je nog niet uitgerust? Begin dan niet aan een nieuwe training. Wil je een betrouwbare manier om te checken of je voldoende uitgerust bent? Check je polsslag. Dit moet je echter wel geregeld doen, een verhoogde ochtendpols is meestal een signaal dat je niet voldoende bent uitgerust.

 

Hoelang moet je rusten?
Hoe lang je moet rusten hangt af van een aantal factoren. Was de vorige inspanning veel zwaarder? Dan duurt het langer op supercompensatie te bereiken, gemiddeld 24 tot 48 uur. Heb je het heel bont gemaakt? Dan kan het herstel wel tot drie dagen in beslag nemen. Het herstel na een minder intensieve loop is vrijwel onmiddellijk.

 

Begin niet te laat (of juist te vroeg)
Timing is cruciaal. Supercompensatie is een tijdelijk proces. Als er geen nieuwe prikkel volgt, keer je na verloop van tijd gewoon terug naar je beginniveau. De kunst is dus om niet te vroeg te beginnen, wanneer je nog aan het herstellen bent, maar ook niet te laat. Dan zakt je prestatieniveau namelijk weer naar je beginnersniveau.

 

Veel trainingsplezier en enjoy your trails!

Bron: www.trail-running.eu

Artikelen overzicht